lørdag 12. september 2009

Første møte med Amerikansk helsesystem

Under styrketreningen for noen dager siden ble vi introdusert til en ny type medisinball, nemlig medisinball med sprett! Mitt møte med denne nye typen ble ikke så veldig vellykket. Under en øvelse der vi skulle kaste ballen i veggen og ta den i mot igjen, spratt ballen litt for fort tilbake enn det jeg er vant til, og det endte selvfølgelig med en forstuet finger. Høyre ringfinger. Jeg overlevde treningene med teip rundt to av fingrene, og satte i gang med en lignende øvelse med friskt mot neste styrketrening. Det gikk ikke så bra det heller. Den herlige, spretne ballen ville ikke lande pent i mine armer, og spratt i steden ned i bakken ved siden av meg. Jeg strakte meg ned for å prøve å fange den så den ikke skulle sprette til den andre siden av lokalet, og den spratt selvfølgelig rett opp i fingeren min. Den venstre ringfingeren. Jeg hørte knekket.

Det bar rett til helsesenteret for å ta røntgen, og heldigvis kom jeg rett til emergency lokalet. Det gikk imidlertid ikke like fort som jeg trodde det skulle gå. Først måtte jeg nemlig fylle ut et skjema. Et laaaangt skjema. Med spørsmål som: Hvor ofte spiser du per dag, hvor mye og hva trener du, hvilke sykdommer har slektingene dine, hvilke sykdommer har du selv hatt, hvor mange alkoholenheter drikker du per uke, bruker du dop og i så fall hvilke og hvor ofte bruker du det, hvor mange sexpartnere har du hatt, hvilken type sex har du hatt, etc. Jeg vet ikke hvorfor de trengte å vite svarene på alle de spørsmålene for at jeg skulle få tatt røntgen av ringfingeren min, men nå vet de vertfall det. 

Da jeg og legen min såg på bildene av fingeren min, oppdaget vi mer enn bristen som jeg hadde pådratt meg tidligere. Beinet på det midterste leddet var uvanlig tykt, men med svarte "dotter" i. Legen hadde aldri sett noe sånt før, men kom fram til at det er noe inni beinet som vokser. Jeg skal ta flere røntgenbilder over helgen, og vi skal ta kontakt med en spesialist. I mellomtiden går jeg rundt med teip på ene hånden og bandasje med splint på andre hånden. Jeg føler meg relativt handicappet, og har problemer med alt fra å smøre på meg solkrem (noe som har resultert i litt solbrenthet), sjamponering av hår og skifting av tøy. Men mest av alt er det vanskelig å svømme. For du må ikke tro at man får fri fra trening med brukne fingrer her i gården. Jeg må pent finne meg i å svømme like harde sett som alle andre, med samme starttid, selv om armtaket på venstrearmen er ganske svekket. Stakkars meg!!!

I kveld skal vi foresten ha zip-tie party, noe som betyr at hver jente blir bundet sammen med en gutt, og man må gå rundt med den gutten hele kvelden helt til man sammen har drukket opp en 12pk med øl. Det kan bli interessant. Jeg har fått Dan Morris, som jeg ikke helt vet hvem er enda. Men det er jo det som er hele poenget med kvelden - at du skal få bli kjent med noen som du ikke vanligvis er sammen med. Wish me luck :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar