onsdag 2. september 2009

Santa Barbara, CA

Min største bekymring når jeg kom inn på Gardermoen flyplass var om jeg fikk med sendt alle koffertene uten problemer og betaling av overvekt. Det gikk heldigvis fint, og jeg kom meg trygt igjennom sikkerhetskontrollen. Nå kunne eventyret begynne :)

Første flytur gikk til Munchen, hvor jeg måtte vente på flyplassen i nærmere 5 timer før flyet til Los Angeles skulle gå. Jeg husker med skrekk forrige gang jeg reiste til USA, da jeg måtte svare på hundre spørsmål ved gaten i Amsterdam om hvem som hadde pakket kofferten min, hvor jeg hadde pakket kofferten min, hvilket tidspunkt jeg hadde pakket kofferten min, hvor kofferten min hadde vært i tidspunktet mellom reisen fra huset mitt til flyplassen, etc, så jeg var veldig forberedt på alle svarene mine denne gangen. Men nei. Det eneste de ville vite var hvilken adresse jeg hadde på det nye bostedet mitt i California. Som jeg selvfølgelig ikke husket. Jeg klarte å lirke fram noe tall og gatenummer fra hukommelsen, men det var ikke nok. Nå ble det sendt panikkmelding til flere venninner, (siden jeg hadde sendt dem adressen på forhånd), og alle svarte kjapt og presist så jeg slapp heldigvis straks igjennom kontrollen. 

Flyturen til L.A gikk ganske smertefritt til tross for at det var en 12-timers tur. Jeg brukte første tiden til å se en film, men når vi fikk servert første måltid så kom jeg i snakk med gutten ved siden av meg, og vi snakket nesten hele turen. Det var veldig gøy, siden han selv var fra L.A, og jeg fikk tips om alt mulig. Når vi landet var det immigrasjonskontrollen som stod for tur, og jeg prøvde å holde styr på alle papirene mine. Jeg hadde visst ikke fylt ut alt riktig, og han såg på meg og spurte: "do you want to enter the country TODAY???" Hahaha, men han hadde troen på at jeg kom til å ha orden i sakene neste gang. 

Jeg måtte ut av flyplassen for å komme meg bort til bygningen med gatene til Santa Barbara, og varmen slo mot meg selv om klokken var halv åtte på kvelden. Jeg må innrømme at jeg ble ganske så svett i og med at jeg var en smule stresset, i tillegg til at jeg måtte gå litt langt før jeg fant den riktige bygningen. Vel gjennom sikkerhetskontrollen oppdaget jeg hvor trøtt jeg var, og jeg sovnet det sekundet jeg satte meg inni flyet til SB. Jeg merket ikke engang at vi lettet og landet, så når jeg våknet trodde jeg at vi fremdeles var i LA og ikke hadde lettet enda. 

På flyplassen i SB stod Anne Marie og ventet på meg, og hun er bare en utrolig hyggelig jente. Vi kjørte forbi campus, og inn i studentbyen, og alt var jaggu mye større enn jeg husket at det var! Leiligheten er bare utrolig fin, med flislagt kjøkken, stue med stoor hjørnesofa og stooor TV (Chris sin), et gjestebad, vaskerom med tørketrommel og vaskemaskin, to soverom som er splittet av et bad og en gardin som er Chris og Anne Marie sitt, og to soverom som er splittet med vegg og gardin med tilhørende bad som er mitt og Sierra sitt. 

Temperaturen er bare digg, og outfitten i dag er shorts, singlet og slipperser (misunnelig, noen?). Jeg, Anne Marie og Astrid skal ut og shoppe ting til rommet mitt i dag. Anne Marie er så søt, hun hadde allerede før jeg hadde stått opp søkt på nettet etter billige senger og sykler til meg, og laget avtaler med folk for å kunne komme og se på! Astrid har tilbudt seg og hjelpe meg å opprette amerikansk konto og kjøpe amerikansk telefon siden hun har gjort det samme selv (hun er fra Frankrike). De er veldig hjelpsomme, og det er kjempefint for meg. Jeg har ikke møtt Chris og Sierra enda, men de kommer begge om noen dager. Anne Maria hadde foresten også laget cookies til meg i går kveld, og "Velkommen Monica"-lapp som låg ved siden av fatet :) Jeg gav henne norsk melkesjokolade. 

Men, da stikker vi og shopper!!! :D 

PS: Jeg skal legge ut bilder som hører til innleggene når jeg har funnet ut hvordan man gjør det :p

2 kommentarer:

  1. Godt å høre at alt er bra. Det var tungt å se deg reise og vi savner deg allered. Vi gleder oss til å se bilder fra leiligheten og høre hvordan første dagen i Goleta har har vært.
    Klem fra mamma og pappa

    SvarSlett
  2. Tjohei:)
    Bra at reisen gikk fint, uten noen store problemer... Leiligheten hørtes super ut! Og jeg merker min misunnelse dukker opp når du snakker om shorts og slipperser, ettrsom at min outfit i dag er støvler og regnjakke:P

    Klem fra Hanne!

    SvarSlett