mandag 28. september 2009

The Finger


I dag var jeg hos legen igjen, og fikk vite resultatene fra MRen. Vi fikk bekreftet at det var det som legen trodde det var (jeg kan ikke helt huske det medisinske navnet), altså en cyste/svulst i beinet på det midterste leddet på venstre ringfinger. Den kan ikke spre seg, og det er ikke kreft, men det må fikses fordi beinet er veldig svakt og kan lett brekke (siden det ikke er så mye bein igjen, men mest hulerom). Heldigvis er det en stor hule, noe som gjør inngrepet mye lettere enn hvis det hadde vært mange små hulerom. Vi tok også røntgen av andre hånden, og heldigvis er det ingen av de andre fingrene som har cyster/svulster. 

På fredag har jeg fått time på sykehuset klokken 13.30, og må faste fra torsdag klokken 24.00. Det kan bli hardt for meg, siden jeg har morgentrening fra 06.00 - 08.00, og deretter time fra 08.00 - 10.00. Og siden jeg er avhengig av frokost for å overleve. Inngrepet er som følger: Legen snitter beinet på langs, bruker en bitteliten skje og skraper ut materien inne i hulrommene. Deretter tar de beinmarg fra den venstre hoften min (ja, det høres litt ekkelt ut), og putter det inni fingeren for å få nytt bein til å gro. Operasjonen tar ca.1,5 time, og jeg slipper ut av sykehuset samme dag når jeg våkner opp fra narkosen. Treneren har vært med til alle legekonsultasjoner, og kommer til å kjøre meg til og fra sykehuset. Jeg setter veldig stor pris på at han har vært sammen med meg, både siden jeg ikke skjønner alt som blir sagt og så jeg ikke føler meg alene.  

Etter inngrepet er det nok mest sannsynlig hoften min som kommer til å verke mest, men når bedøvelsen går ut av fingeren min etter 24t kommer nok den til å gjøre vondt også. Jeg må holde meg i ro og ute av vannet i 2 uker før jeg kan hoppe i vannet og svømme beinspark i 3-6 måneder, alt etter hvor lang tid det tar for beinet å gro til igjen. Jeg kommer til å ha splint og bandasje på fingeren den første uken, og når legen ser at alt har gått som det skulle får jeg gipset den. Jeg kommer nok til å måtte gjøre endel utenom, som sykling og sit-ups. 

Det var ikke akkurat dette jeg planla når jeg valgte å reise til USA for å satse på svømming, men det er såpass alvorlig at operasjonen bør gjøres med en gang. Jeg velger å gjøre den her borte siden jeg føler at doktoren er veldig kompetent på området, og at jeg har fått time såpass raskt. Det ville nok tatt lenger tid om jeg skulle reist hjem først, og deretter bestille time etc i Norge. I tillegg ville jeg ikke kunne fortsatt studiene hjemme, og det ville vært synd å miste et helt år. Alt i alt er jeg positiv, og gleder meg til fingeren er som normal igjen selv om det kommer til å ta lang tid. 

7 kommentarer:

  1. huff, så kjipt! men bra at de fant det ut og at det ikke er noe farlig da... du må ihvertfall ha masse lykke til på fredag og håper du får trent litt alternativt. (du kommer ihvertfall til å bli dritgod i bein;) ) Stor klem fra Celinn:)

    SvarSlett
  2. Dette var ikke helt bra nei.. men trøst deg med at du har flere år igjen! :D

    Jeg har fått senebetennelse i skulderen igjen, og måtte være vekke i nesten 2 uker fra vannet. Nå har jeg begynt å svømme bein igjen, men armene må være langs siden.. og de vet ikke hvor lenge jeg må holde på sånn :(

    SvarSlett
  3. Hei Monica.
    Godt å se at du trives over there. Du har mange spennende år foran deg, og du kommer nok sterkt tilbake. Lykke til med operasjonen imorgen. Dette kan legene der borte:) klem fra Wenche

    SvarSlett
  4. Hei!
    Lurer bare på hvordan du merket at fingeren din ikke var bra?Skal faktisk gjennom samme operasjon,etter å ha gått med en vond fingertupp i over ett år.Venter på operasjon,men vet ingenting om den.Ble glad da jeg fant det du hadde skrevet,for det står ingening om det andre plasser.
    Hilsen Siv fra Trondheim

    SvarSlett
  5. Hei Siv!

    Jeg har hatt en liten kul på den fingeren (øverst på midterste ledd) siden barneskolen, og har antatt at det var bruskdannelse fra en gang jeg forstuet fingeren. Men vet ikke om det er vanlig å få en sånn kul, for den største "hulen" var nederst på leddet og der hadde jeg ingen kul. Jeg oppdaget det helt tilfeldig da jeg bristet fingeren under styrkrtrening. Når vi fikk røntgenresultatene såg vi ikke bare at den var bristet, men at det var noe som vokste inni beinet. Jeg ble sendt til spesialist, og han kunne si nesten sikkert at det var en ufarlig svulst, men vi tok MR for å være helt sikker. Mammaen til en venninne av meg (hun er lege) fortalte at dersom jeg ikke hadde oppdaget det nå, ville jeg om noen (mange) år oppdage at det ville gjøre vondt i fingeren, og kanskje ha problemer med å bøye den, så det er nok slik man merker det. Eller at man brekker fingeren siden det er så svakt.

    Operasjonen var en dagoperasjon, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Det gjør ikke vondt i fingeren etterpå, men hoften vil nok være litt sår. Jeg kunne sykle etter et par dager. Nå (en uke etter) kan jeg jogge/sykle etc dersom jeg føler for det. Skal prøve å begynne med det denne uken.

    Skal du også ta bein fra hoften? Er det i ytterste ledd du har svulst i? Lykke til med operasjonen, og bare spør hvis det er noe du lurer på!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for svar:)Min svulst ligger i ytterste ledd på høyre pekefinger.Har sagt i noen år at det var giktfingeren min,helt til jeg i fjor vår skulle sende avgårde en rokkering.(Jobber i barnehage).Noe skjedde,å jeg fikk fryktelig vondt i giktfingeren.Dro på legevakta senere på dagan,da jeg trodde det var brudd.Legen fant ingenting,å sa at den bare var forslått.Så godtroende som jeg er,godtok jeg det å tenkte ikke mer over det borsett fra at fingeren var vond lenge.Etter knapt en måned,merket jeg at fingertuppen forandret seg.Neglen ble krokete å bredere enn de andre neglene.Tok lang tid før jeg gjorde noe.Tok kontakt med legen i januar i år,siden fingeren fortsatt var vond å blitt stygg å se på og ble sendt til ortopedisk.Der fant de ut etter røntgen å MR at det var svulst(mulig oppstått etter ett brudd).

    Legen snakket om å ta bein enten fra hoften eller i håndleddet.Nå venter jeg bare på opersasjon.

    Takk igjen for svar:)

    Hilsen Siv

    SvarSlett