lørdag 26. september 2009

Første og andre skoledag



Torsdag var min aller første skoledag på UCSB, og jeg var veldig spent på om jeg kom til å finne fram. Over ser dere bilde av campus, med campus point (spissen av stranden).  Helt bakerst til venstre ser dere studentbyen Isla Vista (som en liten firkant), som er der jeg bor. 

Første fag var Communication 1 som startet klokken 08.00 torsdag morgen i en stooor kino-sal med plass til sikkert 400 stk. Det virker som et interessant fag, og Dr. Mullin (læreren) er veldig god. Vi skal i løpet av kvartalet (året er delt inn i 3 her, og det kalles quarters) ha noen mid-terms (prøver) og en final (eksamen). Alle er multiple choice-prøver, men de skal visst være ganske vanskelige fordi om. Vi må også delta i et research-prosjekt på 2t, og levere inn noen oppgaver. En gang i uka har vi diskusjonsgruppe, der vi er delt inn i 15 personer per gruppe. 

Neste fag på timeplanen var Teater 5, og det viste seg å være veldig...interessant.  Vi kom inn i en slags dansesal, og måtte ta av oss på beina og sette oss på gulvet mens læreren tok opprop. Etter det måtte vi stille oss i en stor ring (vi er 26 stk i klassen), og presentere oss ved å si navnet vårt, favoritt-isen vår, og gjøre en rar bevegelse. Neste person måtte dermed herme etter vår bevegelse før han sa navnet og favoritt-isen sin. Vi startet timen med å gjøre ulike tøyeøvelser, rare grimaser og uvante bevegelser for å bli litt mer komfortable med hverandre. Etter det fikk vi lære grunnstegene til Salsa, og nå begynte jeg å lure på hva i alle dager slags fag jeg hadde valgt. Jeg er ikke akkurat noen danser, men jeg var heldigvis ikke den eneste. Vi måtte stille oss opp i to rekker, og så måtte vi danse Salsa med den som stod foran oss, uansett om det ble gutt-gutt, jente-jente eller jente-gutt. Alt i alt er klassen utfordrende for meg, siden jeg må gjøre ting som jeg vanligvis vil synes er ubehagelig, spesielt siden jeg ikke behersker språket 100%. På slutten må vi faktisk framføre en monolog og en dialog foran hele klassen! Vi har derimot ingen lekser i faget (ingen bøker), bortsett fra at vi må gå på 4 teaterforestillinger i løpet av kvartalet, og skrive en interessant rapport (ikke noe sånt om hva som skjer og sånn, men noe litt mer gøy) om hver forestilling. 

I Math 34A har vi verdens beste lærer, Dr. Cooper. Han er fra Storbritannia, er kjempemorsom og slår av vitser på "scenen" hele tiden. Vi er i den aller største salen med rundt 800 stk, men han får folk til å være med i timen selv om vi er mange. Vi har i-clikers, noen kontroller som fungerer akkurat som i "Vil du bli millionær", der man kan slår den på for å vise at man møter opp, også kan man trykke a,b,c,d, eller e for det rette svaret når han spør spørsmål. Det er en graf framme på scenen der vi ser hvor mange som tror hvilket svar er rett, så man kan hele tiden se søylene forandre seg. 

Det siste faget, Artist 1C, har jeg ikke hatt enda, så jeg er veldig spent på det... Aner ikke hva det handler om. Jeg måtte bare velge noe, for vi må ha over 12 credits per kvartal for å være godkjent som konkurranse-svømmer. Jeg har 14 i år inkludert 0,5 credits for svømming og 0,5 credits for vekt-løfting. 

Jeg kan like godt forklare litt om det Amerikanske skolesystemet. En bachelor-grad tar vanligvis 4 år å ta, der du må ha 180 credits for å få den godtkjent, dvs 45 credits per år og 15 credits per quarter. De to første årene bruker man på å fullføre det generelle fag-kravet, der du må ha så og så mange klasser innen art, historie, læren om andre kulturer, matte/fysikk/kjemi, skriving, etc. Det tredje året velger man major, dvs hvilken retning man vil studere, f.eks business-economics, engineering, art history etc. For å komme inn på den major'en man vil, må man i løpet av de 2 første årene ha fullført klasser som er relevante for studiet, f.eks jeg som vil ta business-economics må fulføre statistikk 1, math 34a og b, econ 1 og 2 etc. Man kan også gå på sommerskole, og dermed fullføre tidligere. Jeg fikk overført 22,5 credits fra Norge, og dersom jeg tar 16-17 credits per kvartal (eller går sommerskole) kan jeg fullføre på 3 år. Det er det jeg satser på, men det kan bli hardt i tillegg til svømmingen. Vi får se hva det blir til. 

Legger ved et kart over campus: 

Litt nedenfor den blå ringen til nede til venstre bor jeg, gate nr.2 fra stranden. Svømmeanlegget er rett ved siden av ringen litt til høyre.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar